Versel Mandella

Kohteesta Star Wars Fanon Wiki
Loikkaa: valikkoon, hakuun
VeraCloseUp.png
Versel Mandella
Elämäkerralliset tiedot
Kotiplaneetta

Corulag

Syntynyt

28 eYt, Corulag

Ruumiilliset tiedot
Laji

Ihminen

Sukupuoli

Nainen

Hiusten väri

Hopeanvaaleat

Silmien väri

Vihreä ja ruskea

Ihon väri

Vaalea

Kronologiset ja poliittiset tiedot
Aikakaudet
Liittoutuma(t)
"Olenko kapinallinen vai en on vähän monipiippuinen juttu. Eivät kaikki kapinalliset osallistu taisteluihin. Kyse on... Sanotaanko vaikka ajattelutavoista. Teen parhaani mukaan pientä kiusaa Imperiumille kuljettamalla aseita ja muita varusteita niille, jotka taistelevat. Mutta samalla teen itse parhaani välttyäkseni itse joutumasta taistelemaan. Joskus kuitenkin, kuten Tatooinella, kyse on kuitenkin elämästä ja kuolemasta. Silloin minäkään en epäröi tarttua aseeseen."
―Versel Mandella selittää näkemystään roolistaan kapinan tukijana[lähde]

Versel "Vera" Mandella oli naispuolinen ihminen, joka työskenteli salakuljettajana. Hän omisti aluksen nimeltä Nebula Hopper, jota käytti salakuljetustoimiin. Erään salakuljetusmatkan aikana kotoaan karannut nuori zabrak nimeltä Ronar Brzen livahti Mandellan alukselle pyrkiessään liittymään Kapinaliittoon. Mandella, joka teki suuren osan salakuljetuskeikoistaan kapinallisille, vei nuorukaisen tapaamaan yhteyshenkilöitään, eversti Crackenia ja Gambor Antadia.

Elämäkerta[muokkaa]

Varhainen elämä[muokkaa]

"Tiedätkös, miksi otin sinut mukaan? Enkä vain jättänyt heitteille avaruussatamaan. Minä aloitin aikanani aivan samoin. Tosin minulla oli älliä piiloutua aluksella, jonka salamatkustajaksi meinasin. Ei sillä... Lopputulos oli tismalleen sama. Tähdet sentään, poika... Sait minut nostalgiseksi."
―Mandella Ronar Brzenille[lähde]
Teini-ikäinen Versel Mandella tämän karattua kotoa

Versel Mandella syntyi vuonna 28 eYt rikkaaseen perheeseen Corulagilla. Hän sai monipuolisen koulutuksen, mutta seitsemäntoistavuotiaana kyllästyi rauhalliseen elämään ja karkasi kotoaan. Etsiessään jännitystä Mandella livahti avaruussatamassa näkemäänsä alukseen ja piiloutui sille. Mandella ei tiennyt aluksen, Star Dancerin, kuuluvan kahdelle salakuljettajalle—mon calamarilaiselle Soleenelle ja tämän twi'lek-kumppanille Leon'goalle—jotka ansaitsivat elantonsa kuljettamalla laittomia rahteja.

Kokeneet salakuljettajat löysivät alukselleen piiloutuneen, avaruusmatkailuun tottumattoman salamatkustajan pian, kun Mandella oli nukahtanut piilopaikkaansa. Herätessään Mandella huomasi olevansa käsiraudoilla kiinni yhdessä aluksen ohjaamon tuolissa salakuljettajien kysellessä, mistä hän oli oikein tullut ja mitä meinasi livahtaessaan heidän alukseensa. Kuulusteltuaan Mandellaa—ja hieman säikäyteltyään tyttöä nähdäkseen, miten tämä reagoisi paineen alla—ja todettuaan ettei tästä ainakaan ollut heille vaaraa kaksikko tarjoutui opettamaan Mandellalle salakuljettajan töitä, mihin tämä suostuikin.

Seuranneet kaksi vuotta Soleene jatkoi aluksen kapteenina opettaen yhdessä Leon'goan kanssa Mandellalle—joka oli ottanut käyttöön lempinimen 'Vera'—salakuljettamista. Kun mon calamari lopulta päätti luopua salakuljetuksesta, alus siirtyi Leon'goalle, jonka alaisuudessa Mandella palveli vielä kolme vuotta. Viiden oppilasvuotensa aikana Mandella säästi mahdollisimman suuren osan palkkioistaan, minkä lisäksi hän yhä sai säännöllisesti rahaa sukunsa kautta, voidakseen lopulta toteuttaa haaveensa ja hankkia oman aluksen.

Itsenäisenä salakuljettajana[muokkaa]

"Pitää olla jotakin, jonka puolesta jaksaa taistella. Minä taistelen – omalla tavallani – kaikkien niiden orjien puolesta, jotka kuljetin turvaan ja vielä enemmän kaikkien niiden puolesta, jotka ovat yhä vankeudessa. Mutta pelkkä kosto on kylmä petikumppani."
―Vera Mandella Ronar Brzenille[lähde]

Saatuaan tarvittavat rahat kokoon Mandella hankki käytetyn YT-1300 rahtialuksen nimeltä Nebula Hopper. Vaikka Soleene ja Leon'goa eivät olleet Mandellalle mitään velkaa, he auttoivat nuorta naista varustamaan uuden aluksensa salakuljetukseen soveltuvaksi. Mandella pysyi vielä aluksen saatuaankin tiukasti yhteydessä ystäviinsä ja opettajiinsa, tavaten nämä usein avaruussatamissa.

Lähdettyään omalle tielleen idealistinen Mandella piankin päätyi yhteyteen kapinallisten kanssa ja ryhtyi kuljettamaan näille varusteita. Useita kertoja hän koetti suostutella myös Leon'goan keskittämään salakuljetustoimintansa kapinallisten auttamiseen, mutta twi'lek tahtoi mielummin pysyä puolueettomana. Kuljettaessaan lasteja Duron aurinkokunnan kautta Mandella joutui tekemisiin paikallisen komentaja Gambor Antadin johtaman tullipartion kanssa. Durolainen kuitenkin jätti Mandellan rauhaan, uskoen itsekin kapinan Imperiumia vastaan oikeutetuksi. Antadin avun paljastuttua korkeammille viranomaisille Mandella kuljetti tämän turvaan ennen kuin duro ehti joutua syytteeseen toiminnastaan. Mandella esitteli Antadin kapinallisille yhteyshenkilöilleen ja pian durosta muodostui naisen tavallinen kontakti kapinallisiin.

Suunnilleen 2 eYt kapinallinen eversti Airen Cracken ehdotti Mandellalle, että tämä ryhtyisi kuljettamaan Kapinaliiton vapauttamia orjia näille järjestettyihin turvasatamiin. Mandella suostui ehdotukseen innokkaasti—hän oli aina pitänyt orjuutta alhaisena käytäntönä—ja hänestä tuli yksi taitavimpia suunnitelman toteuttajia. Orjakuljetuksien aikana Mandella joutui tekemisiin tullialusta komentaneen Lanver Birketin kanssa, joka epäili naista salakuljettajaksi. Birket ehti pysäyttää ja tarkastaa Mandella Nebula Hopperin useita kertoja ennen kuin upseeri oivalsi naisen miehistön vaihtuvan jokaisella matkalla, mikä paljasti miehistön olevan "salakuljetettua lastia".

Vaikka Birket sai ylennyksen paljastettuaan orjamiehistöhuijauksen, hän kantoi kaunaa Mandellalle, jonka osallisuutta toimintaan hän ei ollut kyennyt todistamaan riittävän varmasti antaakseen tästä pidätysmääräystä. Kuljetuksien paljastuttua Mandella siirtyi jälleen toimittamaan aseita ja varusteita kapinallisille, mutta majurin asemaan kohonnut upseeri ei voinut unohtaa kokemaansa nöyryytystä. Birket lähetti palkkionmetsästäjiä jäljittämään Mandellaa, mutta erään näistä vangittua Mandellan, Leon'goa vapautti ystävänsä.

Ronarin kohtaaminen[muokkaa]

0 eYt Mandella teki salakuljetusmatkan Iridonialle, missä hänen alukselleen livahti kotoaan karannut, nuori zabrak Ronar Brzen. Brzen pyrki yllättämään Mandellan, mutta epäonnistui. Mandella, jota nuoren zabrakin tempaus huvitti—ja joka näki aavistuksen nuoruusaikaista itseään pojassa—otti Brzenin mukaansa ja tarjoutui opettamaan tälle salakuljetusta. Brzen oli kuitenkin kiinnostuneempi Mandellan yhteyksistä Kapinaliittoon ja mahdollisuudesta osallistua aktiiviseen taisteluun Imperiumia vastaan, joten nainen lupasi viedä tämän yhteyshenkilöidensä luokse, kun seuraavan kerran menisi tapaamaan näitä. Ensimmäisenä Mandella kuitenkin suuntasi Pilvikaupunkiin Bespinille—joka oli Nebula Hopperin virallinen kotisatama—missä hän tapasi tibannakaasun toimittajaksi ryhtyneen Soleenen.

Mandellan ollessa tapaamisessa ystävänsä kanssa, palkkionmetsästäjä Beylyssa sieppasi Brzenin Nebula Hopperilta ja vei tämän yhteistyökumppaninsa piilopaikkaan, jättäen zabrakin tavarat alukselle yhdessä viestin kanssa, jossa ilmoitti minne poika oli viety. Mandella seurasi palattuaan Brzenin jälkiä, vaikka arvelikin, että poika ehkä olisi paremmassa turvassa, jos hän ei yrittäisikään pelastaa tätä palkkionmetsästäjiltä. Mandella onnistui vapauttamaan nuoren toverinsa Beylyssan kynsistä ja heidän lastattuaan tibannakaasusäiliöt alukseen, kaksikko suuntasi Tatooinelle, missä hänen oli määrä tavata Leon'goa salakuljettajakaksikon salaiseksi uskomassa kohtauspaikassa. Mandellaa jo pitkään jahdannut Birket oli kuitenkin saanut Leon'goan vangikseen ja pakottanut tämän näyttämään tapaamispaikan. Kun Mandella ja Brzen saapuivat Leon'goan alukselle, Birket odotti heitä keisarillisten sotilaiden kanssa. Brzen syöksyi sotilaiden kimppuun odottamatta, mikä antoi Mandellalle ja Leon'goalle tilaisuuden myös hyökätä keisarillisia vastaan ja kolmikko onnistui kukistamaan Birketin ja tämän pienen vartion ennen kuin aluksen ulkopuolella odottanut suurempi sotilasryhmä pääsi Birketin avuksi.

Salakuljettajat ja Brzen onnistuivat pakenemaan planeetalta aivan Birketin joukkojen nenän alta, mikä nolasi majurin pahan kerran ylempien silmissä. Tatooinen sijasta Mandella ja Leon'goa vaihtoivat lastinsa avaruudessa Brzenin avulla ennen kuin Mandella ja Brzen jatkoivat matkaa Sundarille, missä Mandella tapasi kapinallisten yhteyshenkilönsä Antadin. Myös eversti Cracken odotti planeetalla tavatakseen Mandellan ja antaakseen tälle seuraavan tehtävän, kun Brzen puolestaan jatkoi matkaansa Antadin johtaman Arransio-partion mukana.

Välikädessä[muokkaa]

Persoonallisuus ja ominaisuudet[muokkaa]

Versel Mandella, salakuljettaja

Versel Mandella oli luonteeltaan hyväntahtoinen, mutta ei antanut muiden käyttää itseään hyväkseen. Hän oli seikkailunhaluinen ja älykäs, mutta salakuljettajana teki parhaansa välttyäkseen joutumasta taisteluihin keisarillisten viranomaisten kanssa. Mandella oli itsevarma ja tottunut selviämään hankalistakin tilanteista yksinään, mutta hän luotti varauksetta lähimpiin ystäviinsä, jotka oli tuntenut salakuljettajan uransa alusta alkaen.

Ulkonäöltään Mandella oli huomiota herättävä. Tavallisesti hän antoi pitkien, hopeanvaaleiden hiustensa olla auki. Hänen vasen silmänsä oli kirkkaan vihreä mutta oikea vaaleanruskea. Nainen oli idealistinen, uskoen vakaasti tekevänsä galaksille palveluksen salakuljettaessaan aseita kapinallisille.

Mandella käytti aseenaan raskasta sädepistoolia, jota kantoi kotelossa lanteillaan. Vaikka Mandella osasi monia asioita, hän ei ollut koskaan tullut opetelleeksi kiväärien käyttöä, koska piti kookasta asetta turhan hankalana käsiteltävänä salakuljettajalle, jonka menestys perustui nopeuteen ja vähäiseen huomion herättämiseen.

Suhteet[muokkaa]

Perhe[muokkaa]

Mandellalla oli kaksi sisarusta, isosisar Viene ja kaksoisveli Vantar, jotka viihtyivät siskoaan paremmin kotona. Mandellan vanhemmat suhtautuivat rohkaisevasti lastensa haaveisiin ja tulevaisuudensuunnitelmiin vakuuttaen näille, että he pystyisivät lähes mihin tahansa, jos vain näkisivät tarpeeksi vaivaa. Vaikka toisen tyttären päätös karata kotoa ja ryhtyä salakuljettajaksi järkytti Mandellan vanhempia, he eivät pyrkineet pakottamaan tyttöä takaisin Corulagille. Ryhdyttyään auttamaan Kapinaliittoa ponnistuksissa Imperiumia vastaan Mandella ei vieraillut enää perheensä luona, koska joutui varomaan planeettaa hallinneita keisarillisia.

Soleene ja Leon'goa[muokkaa]

Salakuljettajakaksikko Soleene ja Leon'goa tulivat läheisiksi Mandellalle. Näistä etenkin Soleene jakoi ajattelutapansa nuoren suojattinsa kanssa ja oli Mandellan esikuvana. Vaikka Leon'goa oli toveriaan kovempi bisneksen tekijä, hän kiintyi syvästi Mandellaan niiden vuosien aikana, jotka he viettivät yhdessä. Kuka tahansa kolmesta liittolaisesta oli valmis uhraamaan mitä tahansa kahden muun auttamiseksi, jopa sekä rahansa että henkensä.

Airen Cracken[muokkaa]

Mandellan suhde Kapinaliiton eversti Airen Crackeniin oli verraten etäinen, mutta perustui molemminpuoliseen kunnioitukseen. Tiedusteluoperaatioihin ja vastavakoiluun erikoistunut Cracken osasi arvostaa Mandellan salakuljettajana kokoamaa tieto-taitoa ja kykyä selviytyä hankalistakin tilanteista. Mandella puolestaan kunnioitti Crackenin oveluutta ja kekseliäisyyttä operaatioiden suunnittelussa.

Gambor Antad[muokkaa]

Vaikka liitto tullipartion komentajan ja salakuljettajan välillä saattoi kuulostaa epätodennäköiseltä, Antad ja Mandella ystävystyivät. Vaikka Mandellan suhde Antadiin ei ollut yhtä läheinen kuin naisen suhde salakuljettajaopettajiinsa, molemmat osapuolet olivat henkensä velkaa toisilleen—useammin kuin kerran—ja valmiit myös vaarantamaan oman turvallisuutensa toisen puolesta. Liityttyään Kapinaliittoon Antad siirtyi ystävyyden nimissä pian Mandellan yhteyshenkilöksi kapinallisiin, koska silloin jokainen osapuoli saattoi luottaa siihen, ettei kukaan pettäisi muita.

Nova Stelon[muokkaa]

Mandellan lukuisista yhteyksistä naisen suhde Nova Steloniin oli myrskyisin. Kapteeni Stelon komensi keisarillista tullifregattia, joka tavallisesti partioi Corellian sektorissa, ja tutustui Mandellaan epäillessään tätä salakuljetuksesta. Mandella tapasi Stelonin sattumalta myöhemmin uudelleen Coronet Cityssä ja kaksikko päätyi viettämään iltaa yhdessä. Seurauksena oli jotakin, jonka molemmat uskoivat olevan vain satunnaisen yhdenyön suhteen, mutta heidän tavattuaan joitakin viikkoja myöhemmin uudelleen, he uudistivat tuttavuutensa. Stelon tiesi, etteivät kaikki Mandellan liiketoimet olleet täysin rehellisiä, mutta mies ei ollut tietoinen tämän yhteydestä kapinallisiin. Mandella uskoi nauttivansa suhteestaan keisarilliseen juuri tilanteen vaarallisuuden vuoksi, mutta useiden tapaamisten jälkeen hän huomasi olevansa rehellisesti rakastumassa Steloniin.

Kulissien takana[muokkaa]

Versel Mandella perustuu löyhästi Imperial Double-Cross -roolipeliseikkailussa esiintyvään Platt Okeefeen.

Esiintymiset[muokkaa]